Take a fresh look at your lifestyle.

Joran Pancing – 5 Jenama Ini Bagus Dan Tahan Lasak

0 9,896

Joran pancing merupakan tool yang sangat penting untuk mereka yang suka memancing. Ramai yang sanggup berhabis untuk joran ni.

Jika yang baru nak berjinak dalam hobi ni, ada terlalu banyak jenis joran pancing ni, sampai tak tau nak pilih yang mana satu.

Dalam artikel ini, saya akan senaraikan 5 joran pancing yang bagus dan tahan lasak yang korang patut cuba.

Nak tahu? Teruskan bacaan korang..

Joran pancing

1. Abu Garcia Xrossfield Telescopic Egi – Joran Pancing Terbaik dengan ‘Scope Sniper’

Joran dengan rasa premium, Abu Garcia Xrossfield ialah salah satu joran teleskopik terbaik dari Abu Garcia yang korang boleh dapatkan di Malaysia.  

Model Xrossfield bermaksud ia dibuat untuk semua jenis genre memancing, manakala reka bentuk teleskopiknya memang senang digunakan dan di pegang.

Ia mempunyai gabungan SiC teratas Fuji yang sangat baik dan pembalut pita karbon X original Abu yang memberikan reka bentuk yang unggul, ringan, tork yang dipertingkatkan dan pencegahan berpusing yang unggul.

Selain itu, setiap pembelian joran Abu Garcia, korang akan beg premium daripada Abu Garcia yang nampak bergaya bila korang pergi memancing.

2. Tsurinoya Proflex II Casting Fishing Rod

Pancing Tsurinoya proflex II ialah jenis joran pancing yang sesuai kalau korang suka memancing di tempat-tempat seperti tasik, sungai, dan kolam takungan.

Rod pepejal ini mempunyai gentian karbon modulus tinggi Toray 36T dan direka bentuk dengan panduan Alkonit Fuji KT yang menawarkan rintangan yang lebih rendah.

Ramai pemancing yang guna joran ini mendakwa ia boleh tingkatkan ketepatan lontaran tali pancing mereka .  

Satu lagi fungsi menarik pancing ini ialah reka bentuk yang ringan dan pinggang yang sedikit sensitif dalam kedudukan tegak, yang juga boleh membuat lontaran jarak yang lebih jauh.

3. Berkley Lightning Rod Spinning Series

Satu lagi joran berputar yang patut dipertimbangkan iaitu Berkley lightning rod spinning series.

Ia didatangkan dengan harga marhaen, siri Berkley ini direka untuk membantu pemancing menangkap lebih banyak ikan.  

Lebih ringan, sensitif dan tahan lama, ia juga dibuat menggunakan grafit berbilang modulus 23 Tan.

Tak kisah lah kalau korang pancing kat apa-apa jenis air, tempat suduk kekili pengunci Double Up memberikan korang perlindungan tambahan untuk mengendalikan ikan raksasa yang lebih besar yang boleh buat korang terjatuh ke dalam air. 

Selain itu, ia juga terdapat dalam pelbagai berat dan saiz seperti bsrl 501 ul, bslr 601 ml, dan bslr 702m, jadi korang boleh pilah joran pancing bergantung pada jenis dan saiz ikan yang korang nak pancing.

4. Sougayilang Fishing Rod Portable

Untuk yang suka memancing di laut dan sungai, korang boleh cuba dapatkan Sougayilang fishing rod portable.

Ia datang dalam saiz yang padat iaitu sekitar 1.8m dan boleh dipisahkan kepada 4 bahagian.

Joran ini menawarkan fleksibiliti yang terbaik untuk korang yang suka memancing lama semasa berkhemah, atau beriadah di tepi laut.  

Dan lagi bestnya, ia mudah dipasang dan masih berfungsi seperti satu batang rod, korang tak perlu risau tentang kebolehannya kerana ia setanding dengan joran pancing yang lain.  

Selain itu, ia dilengkapi dengan pemegang kanan atau kiri untuk memberikan korang keselesaan apabila korang pegang joran pancing ini.

Dari segi pembinaan, ia boleh bertahan selama bertahun-tahun kerana ia menggunakan  bahan gentian karbon yang unggul.

5. Scimitar BX Spin 7′ MB Shimano Rod

Scimitar BX spin ialah joran serbaguna, sama ada korang nak pancing ikan yang lebih kecil atau lebih besar. 

Fleksibilitinya datang daripada reka bentuk yang ringan dengan hanya 180g berat tetapi juga sekuat paku menggunakan XT40 – Biofibre moden yang kebolehan melawan ikan yang lebih ganas dan besar.  

Tambahan pula, joran Scimitar berkerjasama dengan syarikat Shimano yang terkenal untuk menghasilkan sistem seretan lancar yang terbukti memberikan kelajuan yang korang perlukan untuk menangkap pelbagai jenis ikan.

Leave A Reply

Your email address will not be published.