Take a fresh look at your lifestyle.

9 Jenis Panadol Yang Korang kena Tau. Jangan Sampai Silap Pilih Ye…

0 404

Kalau sebut panadol, sure tergambar dalam ubat yang boleh melegakan sakit kepala, pening dan demam kan. Dan ada banyak jenis panadol,

Tapi tak ramai yang tahu bahawa panadol tu sebenarnya jenama bagi ubat tersebut.

Ni sama kes dengan Pampers. Bila sebut pampers terus terbayang lampin pakai buang tu.

Ternyata mereka berjaya buat orang ingat jenama dan terus refer pada produk. Memang power marketing diorang ni.

Panadol ni ada banyak jenis, so korang jangan silap pilih tau.

Setiap satu panadol yang dengan nama berlainan, ada fungsi yang berbeza untuk sakit yang berbeza.

Jenis-jenis panadol yang korang kena tau

1- Panadol Regular (Biasa)

Panadol Regular ni mengandungi bahan aktif parasetamol (acetaminophen) dalam dos standard, iaitu 500 miligram per tablet.

Panadol Regular digunakan untuk meredakan berbagai jenis rasa sakit dan demam yang biasa dan tak serius.

Ubat ni boleh dibeli dengan mudah di farmasi, kedai runcit atau di mana-mana mall.

Ubat ini mudah telan sebab saiznya tak sebesar mana dan harganya pun murah. Ramai yang selesa dengan panadol biasa ni sebab ia tak mengganggu perut.

Untuk korang yang ada masalah kesihatan yang serius, sila dapatkan nasihat doktor dulu sebelum ambil ubat ini ye.

2- Panadol Actifast

Panadol ActiFast mempunyai bahan aktif parasetamol (acetaminophen) dalam dos yang sama dengan Panadol Regular iaitu 500 miligram per tablet.

Tapi, yang membezakan Panadol ActiFast dengan Panadol Regular adalah bentuknya yang disesuaikan untuk diserap dengan cepat oleh tubuh.

Ia adalah tablet berlapis dengan teknologi Optizorb yang memungkinkan tablet tersebut larut lebih cepat di dalam tubuh, dan cepat berkesan meredakan kesakitan.

Biasanya digunakan untuk meredakan rasa sakit dan demam yang ringan hingga sedang, seperti sakit kepala, sakit gigi, senggugut, dan demam.

Panadol ni mudah dan senang didapati di mana-mana farmasi dan kedai.

Untuk yang ada masalah kesihatan yang serius, dapatkan nasihat doktor dulu ye sebelum ambil panadol jenis ini.

3- Panadol Children Suspension 250mg/5ml

Panadol Children Suspension 250mg/5ml adalah salah satu panadol khas untuk anak-anak.

Ia mengandung bahan aktif parasetamol (acetaminophen) dengan 250mg per 5ml.

Panadol Children Suspension biasanya digunakan untuk meredakan demam dan rasa sakit pada anak-anak, seperti sakit kepala, sakit gigi, dan senggugut pada anak perempuan yang sudah memasuki usia remaja.

Rasanya yang sedap buatkan anak-anak lebih mudah terima dan senang nak minum ubat ni.

Sebelum bagi Panadol Children Suspension pada anak, pastikan baca instruction dan berikan dos yang dicadangkan.

Jangan bagi dos yang lebih tinggi dari yang dicadangkan, kerana dos paracematol yang berlebihan boleh sebabkan kerosakan hati yang serius pada anak.

Terus refer pada doktor atau ahli farmasi jika ada persoalan tentang ubat ini.

4- Panadol Soluble

Panadol Soluble mengandung bahan aktif parasetamol (acetaminophen) dalam dos standard iaitu 500 miligram per tablet, tapi dalam bentuk tablet yang mudah larut dalam air.

Panadol Soluble biasanya digunakan untuk meredakan demam dan rasa sakit, seperti sakit kepala, sakit gigi, sakit otot, dan senggugut.

Cara guna Panadol Soluble ni adalah dengan masukkan tablet dalam segelas air atau minuman lain dan kemudian diminum. Kesannya lebih cepat kerana dalam bentuk cecair dan lebih cepat menyerap.

Ramai yang suka panadol ni especially kepada yang tak suka makan ubat tablet. Harga pun murah je.

Seperti biasa, kena dapatkan nasihat dari doktor dulu ye jika korang ada masalah kesihatan yang serius.

5- Panadol Extend – jenis panadol yang tahan 8 jam

Panadol Extend pun mengandung bahan aktif parasetamol (acetaminophen) – 665 miligram per tablet.

Namun, yang membezakan Panadol Extend adalah teknologi pelepasan lambat yang dimilikinya.

Panadol Extend direka untuk melepaskan parasetamol secara bertahap dalam tubuh selama 8 jam, sehingga memberikan efek meredakan sakit dan demam yang lebih lama dan teratur.

Panadol Extend digunakan untuk meredakan rasa sakit dan demam yang kronik dan perlu dikontrol dengan dos yang tepat secara teratur.

Walaupun ubat jenis ni senang nak dibeli, sebaiknya dapatkan nasihat doktor atau ahli farmasi dahulu sebelum guna ye, terutama jika ada penyakit kronik.

6- Panadol Extra

Panadol Extra mengandung bahan aktif parasetamol (acetaminophen) dengan dos 500 miligram per tablet, ditambah dengan kafein dalam jumlah kecil iaitu 65 miligram per tablet.

Kafein yang terkandung dalam Panadol Extra dapat membantu meningkatkan kesan parasetamol dalam meredakan sakit dan demam.

Panadol Extra biasanya digunakan untuk meredakan rasa sakit yang lebih hebat seperti sakit gigi, sakit kepala, sakit punggung, dan sakit otot.

Selain itu, kafein yang terkandung dalam obat ini juga dapat membantu mempercepat penyerapan parasetamol dalam tubuh, dan sakit cepat reda.

7- Panadol with Optizorb

Panadol with Optizorb mengandungi bahan aktif parasetamol (acetaminophen) dalam dos standard iaitu 500 miligram per tablet, dilengkapi dengan teknologi Optizorb yang boleh meningkatkan penyerapan ubat.

Teknologi Optizorb pada Panadol with Optizorb melibatkan penggunaan zat pengikat khusus yang membantu parasetamol diserap lebih cepat dan lebih efektif oleh tubuh. Fungsi ni dapat bantu mempercepat dan meningkatkan efek meredakan sakit dan demam.

Panadol with Optizorb umumnya digunakan untuk meredakan berbagai jenis rasa sakit dan demam seperti sakit kepala, sakit gigi, senggugut, dan sakit otot.

8- Panadol 650MG

Panadol 650MG mengandung bahan aktif parasetamol (acetaminophen) dalam dos yang lebih tinggi berbanding panadol biasa.

Digunakan untuk meredakan rasa sakit yang lebih teruk seperti sakit gigi, sakit kepala, sakit punggung, sengal-sengal badan dan sakit otot.

Tidak sesuai untuk anak-anak atau yang ada masalah gangguan fungsi hati, kecuali atas saranan dokter.

9- Panadol Menstrual – Jenis panadol untuk period pain

Panadol Menstrual adalah khas untuk masalah menstruasi pada wanita.

Mengandung bahan aktif parasetamol (acetaminophen) dengan dos 500 miligram per tablet, ditambah dengan kafein dalam jumlah kecil iaitu 65 miligram per tablet.

Kafein dalam Panadol Menstrual dapat membantu meredakan gejala kesakitan masa menstruasi, termasuk sakit perut dan sakit kepala.

Selain itu, parasetamol juga dapat membantu meredakan gejala-gejala lain yang berkait dengan sakit semasa haid, sengal-sengal punggung dan sakit otot.

Yang mana ada masalah period pain yang tak tertahankan, korang boleh ambil panadol menstrual ni ikut dos yang dibenarkan ye. Jangan risau, ia tidak mengganggu perut.

Jangan menggunakan Panadol Menstrual jika korang ada alergi terhadap bahan aktif atau kandungan lainnya dalam ubat ini.

Leave A Reply

Your email address will not be published.